ZAWÓD ILUSTRATOR | Projektowanie wzorów – WYWIAD Z ZUZANNĄ KIEŁBASĄ

Jak wygląda praca projektanta wzorów tekstylnych? Czy jest duża konkurencja? Na co zwracać uwagę? Czy rynek jest przesycony? O tym w wywiadzie z serii ZAWÓD ILUSTRATOR opowie Zuzanna Kiełbasa, która pochodzi z Bieszczad, do których wszyscy chcą uciekać 😉

W czym się specjalizujesz? (I dlaczego to)

Specjalizuję się w projektowaniu wzorów przeznaczonych do druku na tkaninach/dzianinach ale śmiało można je wykorzystać na innych powierzchniach chociażby na tapetach. Pomysł na zajęcie się tym tematem pojawił się kiedy odbywałam staż na przełomie 2014/15 jako projektantka odzieży. Podczas doboru wzorzystych tkanin do kolejnej kolekcji zauważyłam, że ciężko wyra coś ciekawego i oryginalnego. W tamtym okresie na Polskim rynku nie było tak dużego wyboru tkani drukowanych jak obecnie. Pomyślałam, że mogę sama zaprojektować raport wzoru wykorzystując fakt, że jestem absolwentką grafiki komputerowej/warsztatowej. Tak o to metodą prób i błędów powstały moje pierwsze wzory, które dość szybko weszły do produkcji 🙂

Jak wygląda praca w tej specjalizacji? Czy są jakieś wymogi lub należy nastawić się na coś konkretnego, jeśli ktoś chciałby spróbować się w tej specjalizacji?

To zależy od tego na jakich zasadach działamy.

1) Jako freelancer, który pozyskuje sam klientów

2) Mamy swojego agenta tekstylnego, który reprezentuje nas na targach tekstylnych pokazując nasze projekty (za granicą jest to dość popularna opcja w Polsce nie jestem pewna czy taka forma współpracy funkcjonuje)

3) Pracujemy na etacie w dużej firmie odzieżowej typu LPP jako grafik odzieżowy lub jako projektant tkanin w firmach produkujących tkaniny/dzianiny drukowane.

Każda z tych opcji pracy znacznie się od siebie różni, osobiście przetestowałam pozyskiwanie klientów na własną rękę (freelance) i bycie reprezentowanym przez agencje tekstylną.

Co do wymogów, na pewno trzeba obserwować rynek mody, śledzić trendy związane z wzorami jak i kolorystyczne. Dobrze mieć chociaż minimalne pojęcie o konstrukcji odzieży wtedy łatwiej nam zaprojektować odpowiedni raport wzoru. To, że wzór wygląda ekstra na podglądzie ekranu komputera nie znaczy, że na sukience czy bluzce też tak będzie. Jest wiele drobnych rzeczy, które finalnie robią tzw robotę. Sama wciąż się ich uczę np. obecnie przygotowuję się do kolekcji wzorów przeznaczonych na podszewki do garniturów męskich. Jest to dla mnie nowy temat zatem muszę zgłębić wiedzę o trendy i zasady w tym kierunku. Tak jak w każdej dziedzinie uczymy się przy każdym nowym wyzwaniu/zleceniu 🙂

Kim są Twoi klienci, czego oczekują, jak wygląda praca z nimi, jak ich pozyskujesz i jakie są stawki w tej specjalizacji?

Moi klienci są tak różni jak ich oczekiwania 😉

Niemniej jednak podstawą jest na początku pracy ustalić z klientem tematykę wzoru i kolorystykę. Jest to takie minimum, żeby zacząć pracę nad wzorem. Osobiście dotychczas najwięcej miałam takich klientów, którzy dawali mi wolną rękę po przeglądnięciu mojego portfolio. Zaznajomili się z moim stylem, porzucali mi temat i mogłam działać. Najczęściej taka współpraca odbywała się bez poprawek. Wydaje mi się, że wynikało to z tego, że wcześniej decydowali się na mój styl wzorów. Czasami klienci widząc mój nowy projekt na IG pytają o dostępność wzoru i go rezerwują. Przyznam, że nie jestem  mistrzynią marketingu, dlatego też bazuje na stałych odbiorcach, z którymi mam kontakt prawie od początku mojej przygody z projektowaniem wzorów 😉

Stawki w  branży kreatywnej mam wrażenie są tematem tabu. Szkoda bo moim zdaniem przez to wielu twórców je zaniża. Nikt nas nie uczy jak się wyceniać a tym bardziej pracę kreatywną, która dla wielu z nas jest „łatwa i przyjemna” więc po co za nią płacić.

Marzeniem moim jest, żeby każdy z nas się doceniał i cenił 🙂

Jak wygląda rynek tej specjalizacji? Czy jest przesycony, czy perspektywiczny

Rynek polski w tej specjalizacji na przełomie 6/7 lat od kiedy tym się zajmuję bardzo się rozwiną. Co raz więcej widzę twórców, którzy idą w tym kierunku. Najczęściej są to wzory dziecięce dość do siebie klimatem podobne. Czasami trudno odróżnić kto jest autorem i łudząco przypominają ogólnodostępne elementy grafik ze stron typu freepik. Zapewne to się podoba dlatego jest na to zapotrzebowanie. Ja zaczynałam od  agencji tekstylnych na zagranicznych rynkach tam mamy o wiele większe pole do popisu. Jeśli kogoś ciągnie w kierunku projektowania wzorów myślę, że super opcją jest celowanie na rynek Włoch, Anglii czy USA gdzie ta specjalizacja jest doceniania i traktowana jako pełnowartościowy zawód. Dzięki temu poznajemy prace na podstawie briefu na sezon często wybiegający o dwa lata na przód  czy różne style wzorów pożądane w danym kraju.

Coś od siebie?

Pochodzę z tych popularnych Bieszczad, do których wszyscy chcą uciekać, co mnie w cale nie dziwi 😉 Natura to moja główna inspiracja do tworzenia wzorów i na temat tego mogłabym gadać godzinami . Dlatego też ciężko było mi jednoznacznie odpowiadać na pytania. Nie jestem mistrzynią pióra a wręcz przeciwnie pisze tak jak myślę 😉

Pozdrawiam Wszystkich, którzy mają odwagę sięgać po marzenia 🙂

Zuzia 🙂

Nazywam Zuzanna Kiełbasa z wykształcenia graficzka komputerowa i warsztatowa z zawodu i zamiłowania surface pattern designerka. Specjalizuję się w projektowaniu wzorów autorskich, które tworzą różnymi technikami dla urozmaicenia efektów. W moich pracach przeważają motywy roślinne, ale na przestrzeni lat stykałam się z wachlarzem przeróżnych motywów. Myślę, że moje portfolio w pełni oddaje, to jak podchodzę do swojej pasji a zarazem pracy 🙂  

www: https://www.zukitextilestudio.pl/

IG: https://www.instagram.com/zuki.textilestudio/